Obchodní akademie Český Těšín se pod vedením Ing. Alice Adáskové připojila k síti škol podporujících podnikavost ve spolupráci s Moravskoslezskou Technologickou Akademií. Paní Adásková bude na škole působit jako koordinátorka podnikavosti a pomůže žákům rozvíjet klíčové dovednosti pro budoucí kariéru. Jaké aktivity škola chystá? A které schopnosti jsou pro podnikavost nejdůležitější? To vše se dozvíte v našem rozhovoru s Alicí Adáskovou.
1. Proč jste se rozhodli zaměřit právě na podporu podnikavosti u vašich žáků?
Naše škola klade důraz na rozvoj podnikavosti, protože chceme, aby naši žáci uměli reagovat na různé situace, byli kreativní a dokázali se přizpůsobit rychle se měnícím podmínkám. Usilujeme o to, aby si neodnesli jen teoretické znalosti, ale hlavně schopnost je využít v praxi. Rozvíjením těchto dovedností chceme žákům otevřít dveře k lepším příležitostem a připravit je na úspěch v moderním světě.
2. Jaké dovednosti a kompetence považujete za klíčové pro rozvoj podnikavosti u žáků vaší střední školy?
Za klíčové dovednosti, které se snažíme u našich žáků rozvíjet, považujeme zejména schopnost samostatně přemýšlet, rozhodovat se a řešit problémy kreativně. Důležitá je pro nás také týmová práce, aby se žáci učili spolupracovat a hledat společná řešení. Důraz klademe na schopnost přizpůsobit se změnám a neustále se učit nové věci. Neméně důležitá je komunikace – od schopnosti srozumitelně prezentovat své nápady až po přijímání zpětné vazby.
3. Jak probíhalo zapojení vaší školy do podpory podnikavosti, kterou se zabývá Moravskoslezská Technologická Akademie?
Na spolupráci s Moravskoslezskou Technologickou Akademií, konkrétně s manažerkou podnikatelského centra paní Sladečkovou, jsme narazili díky pozvánce na odbornou soutěž CzechSkills 2024/2025 (EuroSkills 2025) v kategorii Podnikavost a rozvoj podnikání. Protože rádi využíváme nové příležitosti a chceme být pro naše žáky inspirací (pokud od nich očekáváme podnikavost, musíme jim jít příkladem i my sami), rozhodli jsme se o soutěž více zajímat.
Ačkoli jsme se letošního ročníku nezúčastnili, díky tomu vznikla jiná možnost – spolupráce s MTA.
4. Jaké konkrétní aktivity nebo programy budete v rámci podpory podnikavosti prostřednictvím MTA organizovat?
Naší dlouhodobou prioritou je propojit teoretické znalosti s praktickými zkušenostmi. Díky spolupráci s MTA se nám otevírají další příležitosti, jak obohatit vzdělávací programy pro naše žáky.
- Soutěže, přednášky, workshopy – umožníme žákům rozvíjet klíčové dovednosti, osvojit si základy podnikání a představovat své nápady širšímu publiku.
- Budování sítě kontaktů – spolupracujeme s podnikateli, firmami a organizacemi, abychom žákům zajistili co nejvíce možností pro praktické zapojení a spolupráci.
- Interaktivní setkání s úspěšnými podnikateli a odborníky – zaměříme se na aktuální témata a nové trendy.
- Rozvoj školních fiktivních firem – žáci si nanečisto vyzkouší podnikání přímo ve škole.
- Praktické workshopy s odborníky – zaměřené na finance, marketing nebo řízení projektů.
Tato zkušenost naše žáky lépe připraví na reálné výzvy a situace, se kterými se mohou v podnikání setkat.
5. Jaké jsou vaše cíle do budoucna v oblasti podpory podnikavosti? Máte nějaké nové aktivity nebo přístupy, které plánujete zavést?
Naším cílem je, aby si naši žáci do budoucna odnesli nejen znalosti, ale i odvahu a chuť pustit se do vlastních projektů. Chceme jim poskytnout co nejvíce příležitostí k získání praktických zkušeností – ať už prostřednictvím praxe, kterou si sami zajistí, nebo spoluprací s úspěšnými absolventy a rodiči, kteří mají cenné zkušenosti z firemního prostředí.
Zároveň se budeme věnovat také rozvoji dobrovolnictví, protože věříme, že pomoc druhým je jednou z cest k osobnímu růstu. Rádi bychom posílili i zahraniční spolupráci, nejen v rámci Erasmus+, ale i prostřednictvím přímých kontaktů se školami a firmami v zahraničí.
Spokojení žáci, nové projekty a odvaha čelit výzvám – to je cesta, jak dělat to, co nás baví, a tvořit budoucnost plnou příležitostí.
6. Mohla byste nám krátce představit sebe a svou roli ve školství? Jaká byla vaše cesta k tomu, stát se koordinátorkou a zapojit se do spolupráce s MTA?
Vidím se trochu jako kompas, který se neustále otáčí a hledá ten správný směr. Čím více cest projdu, tím více zkušeností a nových možností ke mně přichází. Tento přístup bych chtěla předat i našim žákům, aby se nebáli hledat svůj směr a objevovat nové příležitosti.
Bez podpory vedení a spolupráce s kolegy napříč celou školou by to ale nešlo – všichni společně tvoříme tým. A právě díky tomu jsme se mohli zapojit do spolupráce s MTA. Jak se říká: „Když něco opravdu chceš, celý vesmír se spojí, abys to mohl uskutečnit.“