Ve dnech 19.–20. června proběhl v Čeladné odborný workshop pro učitele středních škol zaměřený na rozvoj výuky kybernetické bezpečnosti. Akci organizoval tým Moravskoslezské technologické akademie (MTA), cílila především na pedagogy, kteří se chtějí více zapojit do rozvoje tohoto důležitého tématu.
První den: Nástroje, scénáře i praktické dovednosti
Workshop odstartoval ve čtvrtek dopoledne registrací a networkingem. Následně se účastníci rozdělili do dvou tematických bloků. V hlavním sále vystoupil Radim Juchelka, vedoucí týmu kybernetické bezpečnosti MTA, s úvodní prezentací o vizi a zkušenostech z praxe.
Ve druhém bloku se účastníci seznámili s výukovou platformou TryHackMe a EduBoxem Kybernetická bezpečnost. Program vedli Lukáš Lanča (MUNI) a Václav Návrat (SPŠEI Ostrava), představili možnosti interaktivní výuky s pomocí těchto nástrojů.
Odpolední část nabídla praktické workshopy. Michal Kunc uvedl základy penetračního testování, David Chrástecký přiblížil soutěžní formát Hacfinity Battle, Tomáš Soušek provedl účastníky simulací sítí v prostředí GNS3.
Den uzavřela scénářová výuka v prostředí Security Operation Centre a týmová soutěž MTA School Battle, která simuluje reálné podmínky kybernetických soutěží.
Druhý den: Reflexe a hlubší porozumění
Páteční program zahájilo vyhodnocení workshopu vedené Radimem Juchelkou. Následovala odborná přednáška PhDr. Andreje Drbohlava (IBSARO, IBSTERA) s názvem „Proměny dětské duše“. Tématem byl vliv digitálního světa na psychiku dětí a mladistvých, včetně dopadů kyberprostoru na chování, vztahy a motivaci.
Proč kyberbezpečnost?
Kybernetická bezpečnost se stává klíčovým tématem nejen ve firemní sféře, ale také ve vzdělávání. MTA prostřednictvím EduBoxů i workshopů posiluje připravenost učitelů na výzvy 21. století a pomáhá jim přenášet komplexní témata do výuky srozumitelnou a interaktivní formou.
Děkujeme všem účastníkům a lektorům, společně tvoříme odolnější digitální společnost – začínáme právě ve školách.