Střední průmyslová škola Zengrova se plánuje zapojit do podnikatelských workshopů, soutěží a projektových dnů a v budoucnu chce založit vlastní školní firmu. Školu v rámci aktivit podpory podnikavosti bude koordinovat Ing. Andrea Modrovská, vyučující odborných předmětů. V rozhovoru sdílí, jak rozvíjejí klíčové dovednosti, jako jsou kritické myšlení, finanční gramotnost nebo projektové řízení, a jaké výhody přináší spolupráce s Moravskoslezskou Technologickou Akademií.
1. Proč jste se rozhodli k zaměření právě na podporu podnikavosti u vašich žáků?
Podporou podnikavosti pomáháme žákům získat sebevědomí a motivaci k podnikání. Zapojení do těchto aktivit může mít dlouhodobý pozitivní dopad na jejich kariéru i život. Podnikavost není jen o zakládání vlastních firem, ale o rozvoji široké škály dovedností a kompetencí, které jsou nezbytné pro úspěch v moderním světě. Připravujeme žáky na budoucí výzvy a příležitosti, ať už se rozhodnou pro oblast v podnikání nebo budou hledat práci v oboru. Jsme přesvědčeni, že podpora podnikavosti u žáků je klíčem k jejich budoucímu úspěchu.
2. Jaké dovednosti a kompetence považujete za klíčové pro rozvoj podnikavosti u žáků vaší střední školy?
Dovedností a kompetencí je mnoho a není jednoduché určit, které jsou klíčové. Schopnost přicházet s novými nápady a řešeními je základem podnikavosti. Chceme žáky povzbuzovat k tomu, aby hledali inovativní způsoby a efektivně řešili vzniklé problémy. Trénujeme u nich kritické myšlení, komunikační dovednosti, týmovou spolupráci, sebedůvěru a odolnost. Chceme, aby porozuměli financím a správě peněz, což je nezbytné pro úspěšné podnikání.
Seznamujeme žáky s technikami projektového řízení a time managementu a vedeme je k tomu, aby byli schopni využívat digitální nástroje a technologie k podpoře svých podnikatelských aktivit.
3. Jak probíhalo zapojení vaší školy do podpory podnikavosti, které se věnuje Moravskoslezská Technologická Akademie?
Manažerka školních podnikatelských center (Sylva Sládečková, pozn. redakce) oslovila naši školu a představila nabídku aktivit. Vzhledem k pestré škále činností a flexibilitě jsme neváhali se zapojením a jsme rádi, že můžeme být součástí této skvělé skupiny.

4. Jaké konkrétní aktivity nebo programy budete v rámci podpory podnikavosti skrz MTA organizovat?
Aktivit a programů, do kterých se budeme chtít zapojit je mnoho, jelikož nabídka je zajímavá.
V rámci časových možností budeme postupně vybírat aktivity a zapojovat maximální množství žáků školy. V úvodu budeme preferovat soutěže a podnikatelské workshopy. Vybraní žáci pak budou vysíláni na business campy, kde mohou pracovat na vlastních podnikatelských projektech, setkávat se se zajímavými osobnostmi a získávat cenné zkušenosti. Postupně budeme vyhledávat zajímavé podnikatele, kteří mohou naše žáky inspirovat. V poslední řadě aktivity podpoříme projektovými dny. Založit školní firmu, je plán do budoucnosti.
5. Jaké jsou vaše cíle do budoucna v oblasti podpory podnikavosti? Máte nějaké nové aktivity nebo přístupy, které plánujete zavést?
Založit školní firmu, která našim žákům poskytne reálné zkušenosti a rozvine jejich podnikavé dovednosti. Ukázat jim, že to není nic složitého. Budeme chtít zapojit všechny, kteří o to budou mít zájem. Jako koordinátor podnikavosti na škole bych se ráda v této oblasti vzdělávala a sdílela zkušenosti s jinými školami i externími organizacemi. Na zavedení nových aktivit budeme postupně pracovat. Nabízí se nám mnoho možností od organizace školních akcí až po vývoj a prodej vlastních produktů a služeb. Zde je potřeba zapojení žáků, kolegů i různých partnerů, aby práce měla smysl a projekt byl pro všechny úspěšný.
Tento projekt je realizován díky podpoře z Projektu TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání – CZ.10.03.01/00/22_003/0000072 je realizován z operačního programu Spravedlivá transformace (OPST) Státního fondu životního prostředí.