11. 04. 2025

MTA v TKNIKA: Baskický model vzdělávání jako inspirace pro Moravskoslezský kraj

Development
EduBox
WhatsApp Image 2025 04 10 at 18.15.10 2 | MTA v TKNIKA: Baskický model vzdělávání jako inspirace pro Moravskoslezský kraj

Moravskoslezská Technologická Akademie zorganizovala inspirativní zahraniční cestu do vzdělávacího a inovačního centra TKNIKA ve španělském Baskicku. Společně s náměstkem hejtmana pro školství Janem Veřmiřovským se cesty zúčastnili zástupci šesti středních odborných škol z Moravskoslezského kraje. Cílem bylo načerpat nové impulzy a poznat jeden z nejprogresivnějších vzdělávacích systémů v Evropě.

TKNIKA – inspirace, ze které MTA vznikla

Centrum TKNIKA ve městech Bilbao a San Sebastián je dlouhodobě považováno za evropského lídra v inovacích odborného vzdělávání. Právě tento model byl jedním z hlavních inspiračních zdrojů pro vznik Moravskoslezské Technologické Akademie.

Během návštěvy měli účastníci možnost detailně poznat nejen aktuální výzkumné projekty, ale také přímo navštívit partnerské střední odborné školy a sledovat, jak zde funguje úzká spolupráce mezi výukou, technologiemi a firmami v praxi.

Témata, která hýbou odborným vzděláváním

TKNIKA se v současnosti intenzivně věnuje výzkumu a vývoji v oblastech, které jsou klíčové i pro český pracovní trh. Mezi stěžejní témata patří například:

• Chytré domácnosti a jejich integrace do vzdělávání

• Přesné zemědělství a využití senzoriky v reálném prostředí

• Robotické svařovací systémy a automatizace výrobních procesů

Právě tyto směry MTA vnímá jako stěžejní i pro další vývoj EduBoxů a školení pro učitele technických a odborných oborů.

WhatsApp Image 2025 04 10 at 18.15.22 2 | MTA v TKNIKA: Baskický model vzdělávání jako inspirace pro Moravskoslezský kraj
Vzdělávací a inovační centrum TKNIKA nabízí nejmodernější prostory pro edukaci žáků i odborníků.

Školy, které se účastnily cesty

Na cestě Baskickem nechyběli zástupci škol napříč obory a regiony:

• Střední škola technických oborů Opava

• Střední průmyslová škola stavební Havířov

• Střední škola zdravotnická Karviná

• Střední škola zdravotnická Ostrava

• Střední průmyslová škola Ostrava-Vítkovice

Pro každou z nich byla návštěva přínosná nejen z pohledu inspirace pro výuku, ale i možností navázat mezinárodní kontakty s podobně zaměřenými institucemi z dalších evropských zemí.

Co si odnášíme?

• Potvrzení, že spolupráce mezi školami, výzkumem a firmami je klíčem ke kvalitnímu odbornému vzdělávání

• Ujištění, že inovace nemusejí přicházet jen „shora“, ale mohou vznikat i v přímé součinnosti s učiteli a žáky

• Nové kontakty a návrhy na mezinárodní spolupráci

• A především – inspiraci, která nás motivuje dále rozvíjet EduBoxy, diseminační workshopy a nové programy odborného růstu

Tato cesta potvrdila, že propojení praxe, vzdělávání a inovací funguje – a že Moravskoslezský kraj má potenciál být lídrem v odborném školství nejen v rámci Česka, ale i celé Evropy. Děkujeme všem účastníkům a těšíme se na další společné kroky!

Tento projekt byl realizován díky podpoře z Projektu TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání – CZ.10.03.01/00/22_003/0000072 je realizován z operačního programu Spravedlivá transformace (OPST) Státního fondu životního prostředí.