Moravskoslezská Technologická Akademie zorganizovala inspirativní zahraniční cestu do vzdělávacího a inovačního centra TKNIKA ve španělském Baskicku. Společně s náměstkem hejtmana pro školství Janem Veřmiřovským se cesty zúčastnili zástupci šesti středních odborných škol z Moravskoslezského kraje. Cílem bylo načerpat nové impulzy a poznat jeden z nejprogresivnějších vzdělávacích systémů v Evropě.
TKNIKA – inspirace, ze které MTA vznikla
Centrum TKNIKA ve městech Bilbao a San Sebastián je dlouhodobě považováno za evropského lídra v inovacích odborného vzdělávání. Právě tento model byl jedním z hlavních inspiračních zdrojů pro vznik Moravskoslezské Technologické Akademie.
Během návštěvy měli účastníci možnost detailně poznat nejen aktuální výzkumné projekty, ale také přímo navštívit partnerské střední odborné školy a sledovat, jak zde funguje úzká spolupráce mezi výukou, technologiemi a firmami v praxi.
Témata, která hýbou odborným vzděláváním
TKNIKA se v současnosti intenzivně věnuje výzkumu a vývoji v oblastech, které jsou klíčové i pro český pracovní trh. Mezi stěžejní témata patří například:
• Chytré domácnosti a jejich integrace do vzdělávání
• Přesné zemědělství a využití senzoriky v reálném prostředí
• Robotické svařovací systémy a automatizace výrobních procesů
Právě tyto směry MTA vnímá jako stěžejní i pro další vývoj EduBoxů a školení pro učitele technických a odborných oborů.

Školy, které se účastnily cesty
Na cestě Baskickem nechyběli zástupci škol napříč obory a regiony:
• Střední škola technických oborů Opava
• Střední průmyslová škola stavební Havířov
• Střední škola zdravotnická Karviná
• Střední škola zdravotnická Ostrava
• Střední průmyslová škola Ostrava-Vítkovice
Pro každou z nich byla návštěva přínosná nejen z pohledu inspirace pro výuku, ale i možností navázat mezinárodní kontakty s podobně zaměřenými institucemi z dalších evropských zemí.
Co si odnášíme?
• Potvrzení, že spolupráce mezi školami, výzkumem a firmami je klíčem ke kvalitnímu odbornému vzdělávání
• Ujištění, že inovace nemusejí přicházet jen „shora“, ale mohou vznikat i v přímé součinnosti s učiteli a žáky
• Nové kontakty a návrhy na mezinárodní spolupráci
• A především – inspiraci, která nás motivuje dále rozvíjet EduBoxy, diseminační workshopy a nové programy odborného růstu
Tato cesta potvrdila, že propojení praxe, vzdělávání a inovací funguje – a že Moravskoslezský kraj má potenciál být lídrem v odborném školství nejen v rámci Česka, ale i celé Evropy. Děkujeme všem účastníkům a těšíme se na další společné kroky!