Olomoucké krajské pracoviště národního pedagogického institutu (NPI) v pátek (14. 2. 2025) hostilo setkání zástupců středních škol, firem a institucí s MTA. Akci zorganizoval tým vedoucího krajského pracoviště NPI Radka Hanuše, který byl zároveň moderátorem meetingu.
Prezentovali:
Předseda představenstva MTA Jan Meca – historii, vznik a vizi MTA a především konkrétní výsledky její práce:
- EduBoxy připravené k použití ve středoškolské výuce
- Fungující školní firmy, založené a provozované při středních školách
- Systém vzdělávání středoškolských učitelů odborných předmětů
- Možnosti sdílení hardwaru, např. elektromobilů, průmyslových robotů, scannerů, manipulátorů a dalších technologií, jejichž samostatné nákupy pro každou odbornou školu nedávají ekonomický smysl
Jan Bruk, EduBox pro výuku průmyslové automatizace
- Publikum shlédlo ukázky výukových materiálu, které EduBox obsahuje. Od soupisu součástek průmyslového manipulátoru, přes jeho elektrické zapojení, až po návody k jeho programování a testy, kterými jsou ověřovány znalosti a dovednosti žáků
- MTA vyvinula také stavebnici průmyslového manipulátoru, díky tomu není pořízení této pomůcky nákladné, její přínos je naopak obrovský
- Manipulátor není hračkou, plně respektuje průmyslové standardy
- Kdo měl chuť, mohl si ovládání manipulátoru vyzkoušet prakticky přímo na místě
Martin Kavan, EduBox pro výuku Future Mobility

Publikum se ponořilo do virtuálního světa. Osvitem solárního panelu na střeše rodinného domu byla vyrobena elektrická energie, která přes nabíjecí stanici doputovala až do elektromobilu v garáži. Toky elektřiny byly schematicky znázorněny, jednotlivé spotřebiče v domě bylo možné zapínat a vypínat a ovlivňovat tak práci celé soustavy. Nabitý elektromobil se vydal na cestu. Diváci mohli vidět vše, co se uvnitř auta, jeho motoru, převodovky, baterie, … děje. Auto putovalo se servisu, který byl rovněž plně virtuální, včetně možnosti nahlédnout do šuplíků s nářadím.
“Rekuperaci elektromobilu jsem dříve vysvětloval mnoho vyučovacích hodin, úspěšnost následného testu bývala jen okolo 10 %,“ řekl Martin Kavan. Nyní, díky EduBoxu, díky vizuálnímu znázornění celého procesu, možnosti prezentovat všechny souvislosti, mi výuka trvá zlomek času, testy navíc dokazují, že žáci věc pochopí mnohem lépe, opravdu jí rozumějí, písemky zvládají s více než 80% spěšností
Před budovou stál elektromobil. Zajímá vás, jak funguje elektromotor, baterie, převodovka tohohle auta? Žádný problém, stačí vzít tablet, načíst QR kód umístěný na zadních dveřích a na displeji uvidíte vše, do nejmenších detailů. Motor se dá v tabletu rozložit na prvočinitele, díky navázanému EduBoxu pochopit princip fungování baterie, zobrazit toky elektrické energie uvnitř auta, … Zkrátka vše, co jinak obnáší hodiny teoretické výuky lze zvládnout za pár okamžiků, díky tabletu velmi intuitivně, až hravě.
Prezident Autoklastru Karel Bill a výkonný ředitel Libor Dobeš aktivitu MTA směřující k modernizaci, praktičnosti a aktuálnosti výuky vítají. Potřebujeme kvalitní absolventy, shodují se zástupci Autoklastru. Ale nejen to, potřebujeme zavést komplexní systém celoživotního vzdělávání, dnes už není možné vystačit se znalostmi nabytými ve škole celou kariéru. Důležité je také neustále popularizovat technické obory, bez kterých se moderní průmysl neobejde.
“Klastry jsou dlouhodobým stabilním partnerem firmám i školám,“ uvedl výkonný manažer Českého optického klastru Petr Přikryl. “Propojujme to nejlepší, co v každém kraji vzniklo. Scházejme se, sdílejme, pomáhejme si, pracujme jako jeden tým.“
Shoda panovala také na dalším z pilířů moderní výuky, na tzv. měkkých dovednostech. Je nezbytné, aby se žáci uměli prodat, aby věděli, jak zaujmout, prezentovat, jak kriticky přemýšlet a docílit uplatnění svých znalostí a dovedností v praxi. I na to má MTA odpověď. Výuka měkkých dovedností je integrální součástí EduBoxů.
Pokračování?
- 28. února 2025 v Bruntále
- 25. března 2025 v Uherském Brodě