04. 04. 2025

Kulatý stůl týmů AI a Kybernetické bezpečnosti: Společně za moderní technické vzdělávání

P1064823 | Kulatý stůl týmů AI a Kybernetické bezpečnosti: Společně za moderní technické vzdělávání

V prostorách Tietoevry proběhl další z kulatých stolů, tentokrát zaměřený na dvě dynamicky se rozvíjející oblasti – umělou inteligenci a kybernetickou bezpečnost. Akce se uskutečnila pod záštitou náměstka hejtmana pro školství Jana Veřmiřovského, který ve svém úvodu zdůraznil klíčovou roli spolupráce mezi odborníky, školami a firmami pro modernizaci středního odborného vzdělávání.

Potřeby trhu práce i reálné výzvy z praxe

Do diskuze přispěl také Petr Grätz, zástupce společnosti Tietoevry, který přinesl pohled zaměstnavatele. Mluvil o konkrétních požadavcích firem na absolventy, měnících se trendech na pracovním trhu a dovednostech, které jsou dnes v oblasti IT a bezpečnosti zásadní. Klíčovým slovem byla připravenost – nejen technická, ale i mentální a komunikační.

Kyberbezpečnost: EduBoxy s reálným dopadem

Radim Juchelka, vedoucí týmu Kybernetické bezpečnosti, představil pokrok v implementaci EduBoxu Kyberbezpečnost. Modul má za sebou velmi pozitivní ohlasy od učitelů i žáků, a jeho používání se v praxi rychle rozšiřuje. Dalším krokem bude rozšíření i na gymnázia, kde je o tuto problematiku stále větší zájem. Zazněla také zmínka o kampani Dávej kybe a spolupráci s NÚKIB v rámci posilování kybernetické odolnosti ve školství.

Umělá inteligence jako nástroj i téma

Tým AI v čele s Tomášem Gröplem představil koncept EduBoxu zaměřeného na umělou inteligenci. Žáci zde v interaktivním prostředí získávají přehled nejen o tom, jak AI funguje, ale hlavně jak ji mohou smysluplně využít – ve škole i v budoucí profesi. Učitelé oceňují přehledné metodické vedení i možnost pracovat s konkrétními scénáři.

Sdílení, podpora a inspirace zvenčí

Závěr akce patřil řediteli MTA Janu Mecovi, který apeloval na důležitost sdílení znalostí a vzájemné podpory napříč školami. Připomněl inspiraci ze zahraničí, zejména španělské organizace TKNIKA, která funguje jako inovátor a koordinátor odborného vzdělávání na národní úrovni.

Z diskuze vzešly i praktické podněty – například návrh na vytvoření platformy, kde by se učitelé mohli obracet na odborníky MTA s konkrétními dotazy k výuce nebo si jednoduše vyžádat doporučené výukové materiály.

Kulatý stůl tak potvrdil, že otevřená debata mezi školami, odborníky a firmami je klíčem ke vzdělávání, které odpovídá výzvám dnešní i budoucí doby. Děkujeme všem účastníkům a těšíme se na další společné kroky v rozvoji technického vzdělávání.

Tento projekt byl realizován díky podpoře z Projektu TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání – CZ.10.03.01/00/22_003/0000072 je realizován z operačního programu Spravedlivá transformace (OPST) Státního fondu životního prostředí.