V týdnu od 31. března do 3. dubna 2025 se uskutečnila odborná cesta českých zástupců školství do Německa, zaměřená na duální vzdělávání, technologické inovace a budoucnost odborného rozvoje. Za Moravskoslezskou Technologickou Akademii se cesty zúčastnil koordinátor klíčové aktivity Jan Kelar. Akci organizovala Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) s finanční podporou německého Spolkového ministerstva hospodářství a ochrany klimatu.
Vzory z praxe: firmy, které vzdělávají budoucnost
Návštěva firem jako WITRON nebo Liebherr Biberach ukázala, jak silně může být propojena výuka s reálným pracovním prostředím. Učni jsou začleněni do firemních procesů, mají vlastní mentory, motivující finanční ohodnocení a přístup k moderním technologiím. Projektové vyučování zde není jen pojem, ale běžná součást vzdělávání.
Ve firmě Liebherr jsme měli možnost nahlédnout do spolupráce se školou Karl-Arnold-Schule – učni zde nejen studují, ale také realizují konkrétní výrobní úkoly ve spolupráci s firmami, včetně závěrečné prezentace před odbornou porotou.
Řemeslnické komory a centra nadpodnikového vzdělávání
Velkou inspirací byl systém řemeslnických komor (Handwerkskammer), které provozují nadpodniková vzdělávací centra, standardizují vzdělávací programy a poskytují metodickou i personální podporu. Komory zajišťují vše od zkoušek po vzdělávání mistrů a přispívají ke kvalitě a propojení praxe s teorií.
V Schwandorfu či Heilbronnu jsme navštívili špičkově vybavená školicí centra zaměřená na stavebnictví, elektroobory či kovoobrábění. Klíčová byla také možnost sdílet zkušenosti mezi zástupci škol a firem během odborných kulatých stolů.
WBZU Ulm – Centrum budoucnosti vodíkové energetiky
Významným bodem programu byla i návštěva centra WBZU (Weiterbildungszentrum für innovative Energietechnologien) v Ulmu – jednoho z mála evropských školicích center specializovaných na vodíkové technologie.
WBZU nabízí certifikované kurzy pro techniky, řemeslníky i specialisty z průmyslu v oblasti:
• bezpečnosti práce s vodíkem,
• výroby vodíku (elektrolýza),
• vodíkových palivových článků,
• montáže a údržby vodíkových zařízení,
• i plánování a provozu vodíkových čerpacích stanic.

V rámci demonstrací jsme viděli například vodíkový plamen, jeho vlastnosti a metody detekce, nebo ukázky montáže těsnění a testování vodíkových systémů. Zazněla zde také klíčová myšlenka: „Budoucnost je v zeleném vodíku – a my musíme být připraveni.“
Centrum zároveň podporuje technologický transfer, vývoj nových výukových programů a spolupracuje s firmami, které přecházejí na energetickou soběstačnost.
Klíčové výstupy a inspirace pro MTA
Německý přístup k duálnímu vzdělávání i dalšímu odbornému rozvoji je příkladem vysoce funkčního systému založeného na:
• kooperaci škol, firem a komor,
• standardizovaném vzdělávání napříč regiony,
• modernizaci oborů podle aktuálních technologických trendů,
• propojení výuky s reálným pracovním trhem.
Zkušenosti a kontakty navázané během cesty budou využity nejen pro zlepšení přípravy našich tvůrců vzdělávacích obsahů a jejich propojení se zahraničními kolegy, ale i při vlastním vytváření nových EduBoxů z různých odvětví.
Děkujeme ČNOPK a zejména paní Andree Husmann za perfektní organizaci. Tato cesta je důkazem, že inovace ve vzdělávání mají smysl – když školy, firmy a stát systematicky spolupracují.