30. 09. 2024

Cyber Security – nový systém vzdělávání pro odborné střední školy

Cyber Security
EduBox
PHOTO 2024 09 27 14 34 57 kopie | Cyber Security – nový systém vzdělávání pro odborné střední školy

Moravskoslezská Technologická Akademie zahajuje nový vzdělávací modul zaměřený na kybernetickou bezpečnost, který přináší inovace do středoškolského odborného vzdělávání. Tým Kybernetické Bezpečnosti (pod záštitou MTA), vedený Radimem Juchelkou, se ve spolupráci s učiteli středních škol zaměřuje na rozvoj klíčových dovedností studentů středních odborných škol v Moravskoslezském kraji, potřebných k ochraně digitálního světa a přípravě na budoucí profesní výzvy v oblasti kybernetické bezpečnosti. Právě Radim Juchelka, který stojí za tímto modulem, se podělil o podrobnosti týkající se tohoto nového projektu.

1. Proč je kybernetická bezpečnost důležitá a jaké jsou nejčastější kybernetické hrozby, kterým čelí dnešní společnost? 

V kyberprostoru (prostor digitálních informací, zařízení, sítí a systémů) dnes probíhá většina transakcí spojených s každodenním životem ve fyzickém prostoru. V kyberprostoru pracujeme, učíme se, léčíme se, bavíme se, komunikujeme a provádíme finanční i obchodní transakce. Jsme v něm „až po uši“. Tyto dva světy se vzájemně prolínají. Kyberprostor je zranitelný a nedokonalý, protože je produktem lidí a nástrojem používaným lidmi. Někteří lidé se snaží zranitelnosti kyberprostoru využít k vlastnímu prospěchu, podobně jako to dělají ve fyzickém světě. Škodit v kyberprostoru je ale mnohem jednodušší. 

2. Jaký vliv bude mít kybernetická bezpečnost na budoucí každodenní činnosti a jaká je její role v současných vzdělávacích programech na středních školách? 

Kybernetická bezpečnost má podobný vliv na kyberprostor jako fyzická bezpečnost na činnosti ve fyzickém světě. Chcete-li snížit rizika a cítit se bezpečně, zabezpečujete svůj domov, instalujete alarmy nebo využíváte ochranné systémy. V kyberprostoru je to podobné – digitální nástroje se používají k obraně před kybernetickými hrozbami. Vzhledem k rostoucímu počtu hrozeb a zranitelností je stále důležitější se učit, jak bezpečně fungovat v kyberprostoru. Obsah výuky kybernetické bezpečnosti ve vzdělávacích programech proto roste, protože povědomí o bezpečnosti v digitálním světě se týká každého z nás, i když v různém rozsahu a hloubce. 

THM MTA | Cyber Security – nový systém vzdělávání pro odborné střední školy
Ukázka tematických celků ŠVP pro 3. ročník SŠ se zaměření na IT.

3. Jak bude vypadat celý proces integrace EduBoxů zaměřených na kybernetickou bezpečnost pod záštitou MTA do školních vzdělávacích programů? 

Implementace výuky kybernetické bezpečnosti do škol probíhá ve třech vlnách. První se týká středních průmyslových škol s oborem Informační technologie. Zde bude výuka nejrozsáhlejší a nejhlubší. Pro tuto skupinu škol jsme vytvořili vzdělávací program pro 3. a 4. ročníky, včetně dvouhodinové praktické výuky týdně. V roce 2024/2025 bude výuka implementována do 3. ročníků, a v roce 2025/2026 do 4. ročníků. Další na řadě budou gymnázia a ostatní střední školy, kde bude výuka méně odborná a přizpůsobená jejich vzdělávacím programům. 

4. Kolika žáků a škol se nyní integrace nového vzdělávacího předmětu bude týkat (školní rok 2024/25)? 

 V tomto školním roce se zaměříme na budoucí „ajťáky“ na osmi školách, kde se bude předmět týkat přibližně 400 studentů třetích ročníků škol s oborem Informační technologie. 

5. Jaké klíčové dovednosti a znalosti by měli žáci získat po absolvování tohoto předmětu, aby byli lépe připraveni na další vzdělávání či vstup na pracovní trh? 

Výuka kybernetické bezpečnosti je koncipována tak, aby rozvíjela jak tvrdé, tak měkké dovednosti studentů. Studenti si v rámci praktické výuky v prostředí platformy TryHackMe osvojí dovednosti potřebné pro ochranu kyberprostoru. Naučí se identifikovat a předcházet hrozbám, a tím budou lépe připraveni na budoucí profesní výzvy. 

THM Rooms | Cyber Security – nový systém vzdělávání pro odborné střední školy
Tým Cyber Security připravil pro studenty tyto vzdělávací celky (tzv. ROOMS)

6. Jakým způsobem probíhá výuka kybernetické bezpečnosti, jaké konkrétní nástroje využíváte a co si žáci mohou vyzkoušet během tohoto předmětu? 

Výuka probíhá prakticky, v platformě TryHackMe, která nabízí vzdělávací moduly s virtuálními laboratořemi, kde si studenti mohou prakticky zkoušet získané znalosti. Tato platforma obsahuje více než 800 vzdělávacích modulů a studenti i učitelé jsou součástí globální komunity, která spolupracuje a sdílí zkušenosti. 

7. Jakou vizi máte se svým týmem v MTA do budoucích let a jak by vypadal ideální scénář pro rozvoj tohoto důležitého tématu? 

Náš tým kybernetické bezpečnosti nyní tvoří tři učitelé a osm studentů a absolventů středních škol. V letošním roce plánujeme uspořádat první krajskou kybernetickou soutěž. Příští rok chceme rozšířit výuku do 4. ročníků a nasadit vlastní virtuální platformu CYLAB. Tato platforma umožní studentům a učitelům pracovat v prostředí s virtuálními počítači a využívat ho nejen pro výuku kybernetické bezpečnosti, ale i dalších předmětů. Dlouhodobým cílem je zapojit více učitelů, žáků a také firmy, a postupně vytvářet kvalitní vzdělávací materiály, které bychom mohli sdílet i na globální úrovni. 

Tento projekt byl realizován díky podpoře z Projektu TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání – CZ.10.03.01/00/22_003/0000072 je realizován z operačního programu Spravedlivá transformace (OPST) Státního fondu životního prostředí.